
Med släppta pandemirestriktioner ser nu besöksnäringen ljust på framtiden. VarUnik har intervjuat Simon Strandvik grundare av företaget Greentime som har målsättningen att göra besöksbranschen mer hållbar.
1. Greentime har målsättningen att göra besöksbranschen mer hållbar. Berätta, hur jobbar ni med det?
-Vi på Greentime arbetar dagligen för att påskynda omställningen till det hållbara samhället och främst handlar det om att se till att ledare gör kloka val, både för framtiden och för plånboken. Det hållbara samhället för oss innebär att vi slutar använda fossil energi, slutar använda skadliga kemikalier, slutar trycka bort ekosystem och samtidigt ser till att människors behov blir tillgodosedda. Kan vi få aktörer som påverkar andra att göra mer hållbara val ger det en större utväxling och här fokuserar vi främst på arrangörer till stora evenemang. Här erbjuder vi både coachning, digitalt planeringsverktyg och certifiering. Men vi satsar också på att inspirera och uppmuntra till mer hållbara val för aktörer inom hela besöksnäringen, antingen med föreläsningar, kurser, workshops eller genom att stötta kunder mer nära i konsultform.
2. Vilka är era mest konkreta tips om man vill skapa hållbara möten?
Till det mindre företaget
-När det gäller ett mindre företag som planerar ett möte spelar mötesanläggningen stor roll. Välj en anläggning som ligger nära och gärna en som är miljömärkt med Svanen, Green Key eller motsvarande. Då sköter anläggningen sitt ansvar kring de miljömässiga aspekterna. Se också över om ni kan välja närproducerad, eko eller vegetarisk meny. Fundera igenom vilka som håller i dagen, om ni kan ha en variation i mångfald kring de som håller i mötet.
Till en större arrangör
-Här gäller det att tidigt berätta för partners och sponsorer att ni vill agera hållbart och berätta det. Ofta skapas då synergier. Den största faktorn till utsläpp kring större evenemang är besökarnas resor till och från evenemanget, så se till att kollektivtrafik fungerar, anpassa start och sluttider till kollektivtrafik och uppmuntra till samåkning. Maten spelar också stor roll, och det är det som besökare och deltagare ofta minns. Säkerställ att det finns hållbara val i de måltider som erbjuds. Även avfallsortering mot besökare är en viktig signal att ni tar ert ansvar – lägg kraft på att ha många sorteringsplatser där det tydligt framgår (gärna med färger) var olika fraktioner ska slängas.
3. Ni har utvecklat ett eget verktyg för just hållbara evenemang som också fångar upp de globala målen. Berätta om verktyget – hur fungerar det?
– Verktyget ger en struktur i arbetet och får dig som arrangör att få koll på hållbarhetsarbetet. Samtidigt finns det massor av utvald information till dig som arrangör hur du kan agera mer hållbart. Verktyget består av frågor som du svarar på och när du svarar JA plockar du poäng. Våra kunder upplever att det lägger grunden till ett mycket bättre evenemang när de har besvarat alla frågor, och får dessutom många nya idéer på hur de kan agera. Det är det som är syftet med verktyget – att ge struktur och göra hållbarhetsarbetet inspirerande! Till de som vill få ett kvitto på sitt arbete, finns det möjlighet att certifiera evenemanget och då kopplas en extern revisor in som granskar arbetet, både online och på plats. Uppfyller man kraven (som finns markerade i verktyget) får man rättighet att visa upp logotyp och kommunicera att evenemanget är ett certifierat hållbart evenemang. Men för oss på Greentime är det viktiga resan och förändringen. Ibland kan en certifiering pusha arrangörer till att göra mer, och det gillar vi.
4. Vilka är de vanligaste ”misstagen” som företag gör vid sina arrangemang?
– Ett av de vanligaste misstagen är att inte underlätta för transporten till och från. Det är också det som påverkar mest, om vi tittar på utsläpp. Ett annat vanligt misstag är att man missar att lägga kraft på sorteringen, ju större evenemang desto större risk för att det skräpas ned och effekten blir att besökare och deltagare känner sig mer otrygga. Att inte alls se över vilken mat som ska förtäras är också ett misstag, om anläggningen inte tar det ansvaret.
5. Textilbranschen har ju en enormt stor klimatpåverkan idag, hur ska man tänka kring just hållbarhet och textilier inom besöksnäringen anser du?
– Jag ar själv arbetat som hållbarhetsansvarig för en konferensanläggning och vi hade ett mycket bra samarbete med ett Svanenmärkt tvätteri. Ställ krav på tvätterier! Vad gäller evenemang är det vanligt förekommande att det köps in T-shirts eller andra funktionärskläder och här vill jag lyfta fram att delvis köpa in miljömärkt eller Fairtrade-märkta plagg, och att inte trycka årtal så att de kan återanvändas till nästa evenemang. Hur vi agerar kring evenemang sprider sig till besökare, är vi stolta som medarbetare eller funktionär och det ger ringar på vattnet.