Hållbarhet en del av affärsmodellen – bra för kunden och bra för jordklotet!

Sofia Stahl grundare och VD för VarUnik har för avsikt att revolutionera den annars ofta starkt kritiserade textilbranschen i allmänhet och bomullstextilierna i synnerhet. Att erbjuda hotellkedjor samt deras tvätterier, hållbara innovativa bomullsprodukter ger ett betydligt mindre klimatavtryck.  Ambitionen är hög och målet är att spara 50 miljoner liter vatten innan sommaren.

Ett intresse för hemtextilier, hållbarhet och design låg till grund för VarUniks start 2009. Med hållbarhet som utgångspunkt var hennes vision att bygga ett företag som påverkade klimatet i sådan liten utsträckning som möjligt och som gjorde hela besöksindustrin mer hållbar. Sofia ville erbjuda kunderna klimatsmarta produkter som in sin tur hjälpte kunderna att nå sina miljömål och reducera sin klimatpåverkan. Bra för både affären, kunden och för jordklotet.

Hjälper kunderna att förlänga produkternas livslängd

Sofia berättar att VarUnik hjälper kunderna att tänka klimatsmart, där hanteringen av textilierna utgör en del, användning av miljömärkta produkter en annan, varför utbildning av såväl städpersonal som tvätterier ingår i affären.

– Vi tycker det är viktigt att utbilda personalen så att man undviker onödiga extra tvättar. Dessutom erbjuder vi flexibla lösningar såsom uthyrning och lagring så att vi snabbt och enkelt kan tillgodose kundernas behov. Genom snabbtorkande badrockar och handdukar, minskar kundernas energiförbrukning, och byter man ut vanliga dukar mot avtorkningsbara minskar behovet av tvätt, och vattenförbrukningen reduceras.

Reuse och återbruk

VarUnik tillvaratar även uttjänta textiler och samarbetar med sömmerskor och hantverkshus som kan sy om och korrigera exempelvis dukar för att passa till större bord. Förhoppningen är att i framtiden kunna erbjuda kunderna textilier som enbart produceras av spillbomull som annars skulle gått till förbränning istället för nyproduktion.

– Tänk vilken enorm besparing, klimatmässigt, om vi bara använde spillbomull, med tanke på att det går åt 20 000 liter vatten och 10 kg kemikalier för att framställa ett kilo bomull, förklarar Sofia.

Och att företaget genomsyras av hållbarhet är tydligt, både på hemsidan och i nyhetsbreven. För VarUnik faller det sig naturligt att dela sina miljömål och vad de vill åstadkomma i framtiden, vilket har för avsikt att inspirera andra företag att följa efter.

Vill du ha våra Nyhetsbrev?

Subscribe

* indicates required

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *